28. mars 2010

Palmesøndag


Da var påsken ordentlig i gang.
Påskeværet har truffet Gol i dag, og jeg ønsker meg til fjells, men må dessverre ta siste dagen på jobb etter en lang jobbuke.

Som dere sikkert har sett de siste to dagene, så har jeg lagt ut et par bilder med det jeg kaller påskestemning. Bildene er fra i fjor, men aktuelle nå på denne tiden av året.

Fremover så kommer jeg til å prøve å få tatt noen nye bilder, som jeg ikke før har publisert, og legge ut her på denne siden. Jeg har bare ikke hatt tilgang på bildene på datameskinen hjemme, da jeg som regel har skrevet bloggen mens jeg har vært på jobb.

Turistene har inntatt Gol. Med sine overfylte biler, og dårlig folkeskikk i trafikken. Høyreregel er visst noe man ikke har her på bygda, og de skjønner ikke hvorfor folk blir sinte når de kjører i 50+ igjennom sentrum. Bensinstasjonene er fulle, og de stakkars folkene som bare skal ha bensin, må stå i kø og vente på slitne småbarnsforeldre som har kjørt helt fra byen og opp i dalen uten å ha spist så mye som ei brødskive på veien, og fyller opp med pølser, brus, sjokolade is og hamburgere.
Mandag, tirsdag og onsdag kommer til å gå med på å stå i kø, for å kjøpe alt man glemte å kjøpe før man dro oppover på hytta, og så kan man klage litt for at alt er så mye dyrere enn det er hjemme i byen. Før man igjen reiser til fjells, og står i kø på et eller annet alpinanlegg. Når de da setter kursen ut på høyfjellet med langrennsski som ikke har sett klister eller voks fra forrige påske, så klager man på at føret er trått, og blir sliten og setter seg ned i første solhelling og spiser kvikklunsjen og de moste appelsinene de la nederst i sekken.
Når ungene endelig har blitt så slitne og gjennomvåte av å leke i snøen, setter de kursen tilbake til hytta, for de som har det, eller til hotellet der de kan kose seg med underholdning fra et utrangert danseband fra Østeuropa.
Når tiden endelig kommer for å reise ned igjen fra fjellet 1. eller 2. påskedag, så sitter man i det man kan kalle en endeløs kø fra parkeringa, ved hytta eller hotellet, og hjem til sin egen inngangsdør.
Er dette egentlig det man kan kalle ferie? Er det noen som husker at grunnet til at vi feirer påske, er det som skjedde for nesten 2000 år siden i midtøsten? Det er faktisk en religiøs høytid, folkens. Det er da ikke rart at butikker er stengt, og at det ikke er mulig å kjøpe øl hver dag.


Hekta??

Jeg har fått en ny "dille". Har blitt hektet på chatting. Finnes det egentlig noe morsommere, enn å snakke masse skit med folk man aldri har møtt? Snakke om alt, og ingenting. Møte nye mennesker, og få nye venner. Hvorfor har jeg ikke oppdaget dette før? Man kan jo virkelig ha det gøy, uten å måtte betale for inngang, spandere drikke og rope til hverandre. Det er litt lettere å sitte hjemme hos seg selv og ha en samtale på chat, msn eller skype, enn det er å gå ut på Pers for å bli kjent med folk.


Dagen går, og i morgo har jeg fri! Da blir der roadtrip og fotografering de neste to dagene. Må jo få med meg litt påskestemning når jeg har mulighet til det. Ut med kameraet til avslapning og terapi i Guds frie natur. Håper på knallvær på tirsdagen, for da blir det fotooppdrag. Men jeg tør ikke glede meg til det ordentlig enda. For det er lett å bli skuffet over været, om det ikke slår til.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden

Tilpasset søk