9. april 2010

Vinterrose

Dagens bilde er et jeg kaller "Vinterrose"
Et bilde jeg tok en natt jeg ikke fikk sove. Tok heller en spasertur i Gol sentrum, og kom over denne stakkars rosa som hadde fryst før den hadde rukket å miste bladene. Bildet er ikke av mine beste, men for meg så betyr bildet ganske mye. Fargene på bildet kommer av at det er tatt under gatebelysning. Bildet er ikke manipulert på noen måte heller.
For meg så symboliserer denne frosne rosen noe skjørt og uskylding som har blitt forlatt til seg selv ute i kulden. Man kan føle hvor mye den ønsker å blomstre og leve. Etterlatt mens de andre rosene har fått et hjem eller blitt gitt bort som en kjærlighetsgave. Så uansett hva dere synes om kvaliteten på bildet, eller farger og komposisjon, så har det lite å si for meg. Fordi jeg har en tanke og følelse rundt bildet som gjør at jeg liker det.

La det jeg sa om bildet over, også gjenspeile seg i deres følelser og tanker om folk og ting rundt dere. Om man ikke hele tiden ser etter perfeksjon, så kan man klare å oppdage rosen som står nediset i en grøftekant. Når man bare kommer innpå, og ser nøye, så er ikke perfeksjon det man blir glad i tilslutt. Man lærer seg å se dypere enn bare utsiden. Man kan bli mer glad i en person med nykker og småfeil, enn man blir i en person som hele tiden skal være perfekt.
Det er mange roser der ute som er skjult av et kaldt, frossent utseende. Mange som setter opp en vegg av frost og is fordi de ikke vil innrømme at de er en rose. Og alt for mange roser blir etterlatt ute i kulden, fordi tornene er ute hele tiden, og de ikke vil innse hvor vakre de er.

Tenk over om du er en rose, eller om du har venner som er roser, som burde få beskjed om at de er det. Ta opp mobilen din, send dem en melding. Fortell hvor mye de betyr for deg, og se hvor mye du betyr for dem. Du vil bli overrasket over hvor mange roser du har rundt deg, og hvor mange som oppfatter deg som en rose.


Det var dagens lille Moralpreken. Håper det er mange som tar det til seg litt, og får en fin dag og en god helg. Sammen med hele rosebuketten som deres venner tilslutt utgjør.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden

Tilpasset søk