15. april 2010

Viktig Melding! Luftrommet Stengt!


Våknet i dag tidlig opp til meldingen på nyhetene. Norges luftrom er stengt på grunn av sot og askepartikler fra Island. Det er rart at et "lite" vulkanutbrudd på Island kan ramme all flytrafikk i Norge, sverige, finland og deler av Russland.. Man kan jo virkelig lure på hva som hadde skjedd om utbruddet hadde vært et stort et. Hadde det da vært et hysteri her i landet? Jeg skjønner at de setter flyene på bakken. Vulkanaske er ikke til å spøke med. Vi vil vel ikke ha en flykatastrofe her i landet?

Og så begynner avisene å skrive. Store krigstyper og masse bilder av den store skyen som er å vei mot kysten vår. Fulgt opp med bilder fra flypassasjerer som sitter fast på Gardermoen, og blir Sintere og sintere. Intervju med en eller annen kar fra et forsikringsselskap som rekker tunge til alle de som ikke får flydd noe sted, og sier at de dessverre ikke får igjen ei krone på reiseforsikringen sin fordi forsikringen ikke dekker vulkanaske i lufta. Det blir jo nesten som han forsikringsagenten i Donald, som selger meteorskadeforsikring. Som kun dekker skade forårsaket av selve meteornedslaget; ikke brann, vannlekkasje og annet som kommer etter, men kun hullet etter meteoren.

Vulkaner og naturkatastrofer får en til å begynne å tenke litt. På hvor fort ting kan forandre seg, og hvor maktesløs man egentlig kan være. Hvem klarer vel å stanse en vulkan, et jordskjelv eller en tsunami? Man kan jo selvsagt prøve å være forberedt, men om man skal være det hele tiden, så har man jo ikke annet å gjøre enn å gå rundt å være redd. Og hva slags liv er egentlig det?
En del folk snakker om at de er redd for verdens undergang. Men om den kommer, så er det ikke noe gjøre med det uansett. Da er det bråslutt uansett. Er det ikke bedre å da leve, og være fornøyd, istedet for å passe seg og grue seg for alt mulig?

Uansett hvor fælt jeg synes det egentlig er med naturkatastrofer, så er det et eller annet facinerende med det, også. Jeg sitter her og ønsker meg til Island så fort som mulig, for å få tatt bilder.. Masse bilder. Skulle ha knipset til kameraet ikke orket mer. Men da kommer det første problemet : Penger. Har ikke, og får ikke tak i på kort varsel. Det neste problemet er : Hvordan i pokker kommer man seg til Island, fort, når man ikke kan fly?

Nei, får vel helder holde meg hjemme til jeg får meg litt utdanning. Jeg fikk ihvertfall e-post ifra skolen jeg søkte på om at søknaden var mottatt og til vurdering. Jeg bare krysser fingrene for at jeg får plassen. Bosted og andre trivielle ting tar jeg på sparket når det kommer så langt. Det viktigste er uansett å få skoleplass.




0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden

Tilpasset søk