3. mai 2010

Mandag igjen..

Jeg var på en liten kjøretur i går. Eller, liten og liten.... Det startet med å kjøre fra Gol til Svelvik med Mia og Andre. De skulle hjem igjen etter et helgebesøk på Gol. På turen var det en som ble litt kvalm. Bilsjuk, kalte han det. Selv om den egentlige grunnen var at han hadde stappa i seg en halv pakke Gjendekjeks med sjokolade. Så da ble det stopp ved krøderen for lufting av unger.

Jeg gikk ut av bilen og så nedover mot Krøderen. Da fikk jeg plutselig se en stor fugl ved vannkanten like nedenfor der vi hadde stoppet. En Kongeørn! Jeg løp tilbake til bilen, og satte telelinsa på kameraet. Denne skulle jeg ha bilde av. Men da jeg kom tilbake der jeg hadde stått, sto det to unger og kastet småstein og pinner nedover skråningen. Da satt ikke ørna lenge stille, kan man si. Så da ble det et bilde av ørn i flukt istedet. Det ble ikke så ille, men kunne selvfølgelig ha blitt bedre om kameraet hadde liggi klart i bilen.

Etter å ha sluppet av ungene i Svelvik, gikk turen over fjorden til Hurumlandet, og tunellen til østsiden av Oslofjorden. Jeg skulle nedover til Sarpsborg og Rolvsøy en tur for å hente et par venninner som skulle til Hallingdal. Det var jo ikke store omveien, når jeg først var ute å kjørte litt, mener jeg.

Vi hadde et flott vær på turen, og jeg irriterte meg flere ganger for at det ikke er mulig å stoppe på E6 i 100 sonen for å ta bilder. Masse nydelige motiv som man fikk slengt rett opp i frontruta.

Etter å ha kommet seg over på vestsiden av Oslofjorden igjen, ble det en matstopp i Lier. Med en nydelig solnedgang. Da ble det heldigvis tatt noen flotte bilder av himmelen. Noen av disse ligger på fotoeske, om noen vil se.


På turen oppover dalen, ble himmelen bare mere og mere skjønn. Det måtte bare bli en stopp langs Krøderen for å ta litt bilder igjen. Jeg er glad det ikke er mer trafikk på søndagskvelden, enn at det går an å fange lyset på denne måten det er blitt fanget her, uten forstyrrende lys fra forbikjørende biler.

Jeg håper jeg snart får mulighet til å reise ut og ta slike bilder igjen, selv om det er lenge siden jeg har tatt ordentlige modellbilder også. Men nå går det mot sommer, og finere vær, så det er vel ikke lenge før mulighetene byr seg igjen.

3 Kommentarer:

Blogger Nøve sa ...

Hei!
Har titta innom bloggen din og sett på bildene dine på fotoeske. Jeg visste ikke at du var så dyktig!
Det hekker fiskeørn i Gulsvik, kanskje du får nye blinkskudd av dem i sommer! Det kan dessuten ikke sies å være plagsom lysforurensning nederst i dal'n heller..jeg har bodd der ;o)

4. mai 2010 kl. 01:32  
Blogger Per Harald sa ...

Jeg tror nesten du har rett, Nøve... At det ikke er kongeørn, altså. Men det er ikke Fiskeørn heller. Ut fra tegninger og størrelse på fuglen ligner det mer på en Havørn. Det er ikke lett å se slikt med et så dårlig bilde, dessverre..

4. mai 2010 kl. 14:22  
Blogger Per Harald sa ...

Jeg har fått bekreftet fra en ornitolog, at bildet viser en Havørn. Så det var hverken Fiskeørn eller Kongeørn....

4. mai 2010 kl. 15:20  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden

Tilpasset søk